Overzicht containervervoer van schip tot vrachtwagen
Per jaar worden er gemiddeld 4,5 miljoen containers in een Nederlandse haven gelost. Nadat de containers zijn aangekomen, worden ze met vrachtwagens verder ons land in gebracht. Of naar andere landen in Europa. Er is echter geen volledig overzicht van dit containervervoer bekend. Het CBS heeft geprobeerd de route van de containers van begin tot eind in kaart te brengen. Wij vertellen u in dit blog graag meer over het containervervoer van schip tot vrachtwagen en waarom het belangrijk is dat dit goed gedocumenteerd wordt.
Van asfalt naar water en andersom
Het is belangrijk dat we meer weten over het containervervoer in Nederland, zodat we de asfalt- en waterwegen efficiënter kunnen gebruiken. Wanneer het wegennet bijvoorbeeld te vol raakt, kunnen we containervervoer via de waterwegen inzetten. Er is in dit geval sprake van een modal shift van weg naar water, waarbij binnenvaartlijndiensten worden ingezet voor containervervoer. Deze zijn specifiek gericht zijn op het aantrekken van de lading die nu over de weg vervoert wordt. Maar ook het vervoer van water naar asfalt kan efficiënter door bijvoorbeeld langere vrachtwagencombinaties (Super-Eco-Combi’s) in te zetten of containersysteem voor een vrachtagen toe te passen. Maar daarvoor moeten we wel weten welke containers binnenkomen, op welke dagen ze binnenkomen en de tijdstippen waarop ze vervoerd worden.
Beter benutten van de infrastructuur
De roep om meer asfalt is groot. Maar als we de bestaande infrastructuur beter benutten, kan dit net zoveel opleveren tegen lagere kosten. Dus niet alleen de vervoersbewegingen moeten in kaart worden gebracht, maar ook het gebruik van de infrastructuur. Tot in detail moet worden uitgezocht: hoe en waarheen worden de goederen vervoerd en via welke wegen? Door weg- en waterwegen beter multimodaal te benutten, is de rek van onze bestaande infrastructuur er nog lang niet uit!
Heeft u hier nog vragen over? U kunt ze stellen via het contactformulier.